sobota, 8 września 2018

Ford Mustang Shelby GT350 1/43 Supercars-Najszybsza wersja Mustanga stworzona przez Shelby'ego

Historia rozpoczyna się 17 kwietnia 1964r, kiedy wyprodukowano ponad 100 000 Mustangów w ciągu pierwszych czterech miesięcy od wprowadzenia modelu na rynek. W sierpniu tego roku marketing Forda poczuł że sprzedaż Mustanga może nagle spadnąć. Na pomoc miał przyjść Shelby-teksańczyk, który wyczarowywał cuda z silników Forda w projekcie Cobra. Pomyślano wtedy, aby Shelby ścigał się Mustangami, rozszerzał swoją publiczność oraz sprzedał część publiczności do dealerów Forda, gdzie obok regularnych Mustangow będzie można także zakupić model sygnowany jego nazwiskiem. Pierwsza rozmowa z Shelby'm odbyła się w Sports Club of America. Klasa B była idealna do wielkości i mocy Mustangów, chociaż regulamin przewidywał starty w wyścigach tylko modelom dwuosobowym. Aby można było startować w wyścigach wyrzucono tylne siedzenia. Shelby musiał dokonać wyboru-czy zmodyfikować hamulce czy zawieszenie. Wybrał zawieszenie ponieważ w wersjach torowych zawieszenie musiałobybyć na tyle twarde aby sprostać wysokiej mocy silników dostarczonych od Shelby'ego. Wreszcie SCCA zażądał wyprodukowania co najmniej 100 egzemplarzy wersji produkcyjnej każdego z wprowadzonych modeli wyścigowych, co było potrzebne aby spełnić wymagania homologacyjne. Fordy Mustangi Shelby GT 350 zaczynały powstawać na regularnych taśmach produkcyjnych jako białe fastbacki z czarnym wnetrzem, bez okapów, tylnych siedzeń,kraty,układu wydechowego i emblematów. Produkty od Forda to: zamienne klosze Borg Warner, mechanizm roznicowy Detroit Laker, 11-calowe hamulce tarczowe z przodu i bębnowe z Station Wagona z tyłu oraz specjalny wkład usztywniajacy maskę. Do ośrodka w Los Angeles Shelby of America przyjechał jako 289-calowy model z silnikiem o mocy 271KM V8s, a Shelby wykonał gipsowo-aluminiowa mise olejowa i zawory, tłumiki Glass-pack, a 715-cfm Holly poszycie aluminiowe Cobra wraz z otwartym elementem odpowiadającym head-scoop z włókna szklanego. Tak zmodyfikowany Mustang osiągał moc 306KM przy 6000 obr/min,0-60 km/h w 6,8s i osiągał predkosc maksymalną 135km/h. Jeżeli chodzi o podwozie to Shelby zastosowal bary trakcyjne, większe antirobals oraz specjalne opony Goodyear z niebieską kropką na 15-calowych stalowych lub aluminiowych obręczach kół.
Powstały 562 egzemplarze pierwszego Mustanga Shelby GT 350 w roku 1965, w tym 37 egzemplarzy modelu GT 350R, czyli jego rajdowego odpowiednika. Jeżeli chodzi o załogi GT 350R to właśnie ten model wygrał w Green Walley i Texasie. Shelby było jeszcze produkowane w latach 1966-67 oraz powstała krótka seria kabrioletow, która jednak nie odniosła sukcesu. Shelby wygrał SCCA choć był bliższy modelowi seryjnemu niż Camaro,Firebirdy,Baracudy i Challengery. Ostatni Mustang z logo Shelby został wyprodukowany w 1969r kiedy współpraca się zakończyła, ale kilka lat później Shelby opracował także Forda GT40, który wygrywał z Ferrari, a wcześniej Shelby Cobre która była sportowym roadsterem, a Shelby GT 350 wyznaczył drogę dla Bossa 302 i Macha 1. Następcą tego Mustanga Shelby została dopiero V generacja oznaczona jako Shelby o mocy 319KM, a w dzisiejszych czasach model skonstruowany na bazie VI generacji o mocy 500 KM oraz jego odmiana na 50-lecie Shelby Supersnake o mocy 750KM. Na bazie pierwszej generacji powstało także GT 500, na taką odmianę w VI musimy jeszcze poczekać... do 2020r.
Modelik wydany przez Deagostini Russia w kolekcji Supercars prezentuje się naprawdę dobrze. Kosztował mnie tyle ile Welly w tej samej skali czyli 10zł. Co jest dobrą ofertą jak za taką gazetówke. Wadą troszeczkę są namalowane wycieraczki, ale za 10zł nie można mieć wszystkiego. Mi to aż tak nie przeszkadza. Poza tym tylne koła się nie kręcą. Pasy na nadwoziu są bardzo ładnie zrobione i wraz z białym nadwoziem gwarantują bardzo ładny wygląd. Cieszą natomiast odlane oddzielnie klamki. Bardzo podobają mi się też ładnie zrobione tylne lampy, poza tym ma także bardzo dobrze odwzorowaną bryłę, i czarne wnętrze. W felgach znajdują się tarcze hamulcowe, a same felgi sprawiają bardzo dobre wrażenie. Wloty boczne zostały pomalowane czarną farbą, co też dobrze wygląda. Z tyłu możemy uświadczyć logo Mustanga oraz napis "350 GT". Lakier jest nałożony bardzo dobrze nie zalewa detali czy linii nadwozia. Na masce znalazł się bardzo dobrze odwzorowany wlot, czarny w środku a na bokach naciski do otwierania maski. Podsumowując modelik Mustanga Shelby GT350 jest warty polecenia i napewno nie będzie to ostatni model z tej serii w mojej kolekcji, za jakiś czas pojawi się drugi. Ładnie odwzorowane nadwozie i wnętrze czy dobra cena to największe atuty tego modeliku. Jest to też jeden z kilku najładniejszych modeli z tej serii. Modelik polecam fanom Mustanga takim jak ja i amerykańskiej motoryzacji. I już na sam koniec pragnę serdecznie podziękować Krystianowi z facebookowego bloga American Cars Polska za znalezienie bardzo dobrego żródła wiedzy na którym mogłem się oprzeć przy pisaniu historii o tym Shelbym! Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć  





Posted by Hubert Lubnicki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nissan Skyline 2000 Turbo GT-ES 1/43 DISM-Chwilowa zmiana warty w gamie Skyline'a

Tym razem mam przyjemność przedstawić wam jeden z najciekawszych modeli z mojej kolekcji. Nissana Skyline'a piątej generacji stworzon...